Translate

lördag 25 oktober 2014

FN dagen

Godmorgon goldies!

Igår så var det FN dagen om ni inte visste det, det är en förkortning för Förenta Nationerna. Om ni inte vet vad det är så ska jag berätta lite om FN, FN har 193 medlemsstater och finns för att främja internationellt arbete. Jag ska säga att igår i skolan så hade de pyntat jätte fint i vår matsal, olika flaggor var upphängda i taket runt om och vi fick maträtter från 5 olika länder. Jag kom inte riktigt ihåg vad vi fick men från USA så fick vi hamburgare, från Frankrike blev det bearnaisesås, från Ryssland fick vi Fish and Chips, från Kina fick vi ris och kycklingspett och från Storbrittanien fick vi någon slags soppa. Allting var jättegott!
På bilden ser ni hur FN's flagga ser ut, väldigt vacker måste jag säga! FN dagen har firats ända sedan 1948 och man firar det olika i varje land. I Costa Rica firar man t.ex med att dagen är en nationell helgdag, i USA så håller presidenten ett tal varje år och i Sverige, Danmark och Finland så är dagen en flaggdag där man flaggar antingen med FN-flaggan eller med det egna landets flagga vilket är sant eftersom att igår så satt det en svensk flagga på varje buss och flaggor var upphissade överallt. Visste ni att i Sverige firas dagen ibland med en speciell FN bakelse ibland, det uppkom sedan 2005, ärligt talat så visste inte jag att det fanns. Men det är roligt att det finns!

Nog med FN nu, det var en rolig dag i alla fall som man ska uppmärksamma! Idag så är det första dagen på höstlovet som jag har längtat så mycket efter!!! Det ska bli så härligt att få lite ledigt från skolan! Hursomhelst så ska jag gå och slappa lite nu, ha det så bra!

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill kommentera men kom ihåg reglerna;

*Inte skriva taskiga saker
*Inte hota någon
*Inte spamma med kommentarer som är onödiga
*Inte göra reklam för något om ni inte frågat mig först (om ni gör det kommer det raderas omedelbart)