Translate

torsdag 14 augusti 2014

Gör ditt eget suddgummi

Hejsan allihopa!

Det var inte så länge sedan jag postade mitt senaste inlägg men jag sa att att jag skulle göra ett nytt inlägg snart igen, kommer ni ihåg det? Hursomhelst så behövde jag bara visa detta för er. Ser ni vad det här är för något? Det är ett suddgummi som jag har gjort själv. Vill ni också komma med lite bling till
skolstarten som ni har gjort själva? Då är det perfekt att läsa vidare. Jag tänkte att det kan vara roligt att komma med ett "Rosebud suddgummi" till skolan för hon är min favorit, så jag gjorde hennes märke som hon hade i Super Buddies. Ni behöver såklart inte göra hennes märke också om ni inte vill, men om ni vill det så är det ingen som hindrar er. Men ni som inte har några idéer vad ni ska göra för sorts suddgummi, hur ska det gå för er? Ingen behöver oroa sig för här kommer några förslag vad man kan göra för något.

Förslag vad du kan göra:

  • Rosebud's märke
  • Budderball's märke
  • Buddha's märke
  • B-Dawg's märke
  • Inspirion Ringarna
  • Deras matskålar

Vad du behöver

Vi alla förstår nog att man behöver en speciell lera för att det ska kunna bli ett speciellt suddgummi. Och den leran finns i denna förpackning som ni ser på bilden. Om ni klickar på den kommer ni automatiskt till hemsidan där du kan köpa en. Verktyg, mallar och deras egna instruktioner ingår i förpackningen.

Gör såhär

Gör i ordning en ren arbetsyta, gärna en vaxduk, och tvätta händerna. Att tvätta händerna innan du börjar är väldigt viktigt eftersom annars kan smuts fastna på leran och det är inte så fint. Efter du har gjort det ska du knåda leran så att den blir mjuk och smidig. När leran är smidig och mjuk kan du börja forma den hur du vill att ditt suddgummi ska se ut. Förslag finns längre upp.

Obs: Lägg inte ohärdad lera på finare möbelytor och stoppa inte leran i munnen. Kom ihåg att alla färger finns inte så du kan behöva blanda till vissa färger du vill! När du är klar så ska du tvätta händerna.

Härda leran i en vanlig ugn i 125° C i ca 20 minuter. Var noga med tiden och temperaturen därför att leran får inte vara inne i ugnen längre än 30 minuter och värmen får inte överstiga 130° C eftersom då kan det bildas giftiga gaser. Tag ut leran ur ugnen och låt den kallna, och sedan har du ditt suddgummi. 

/Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill kommentera men kom ihåg reglerna;

*Inte skriva taskiga saker
*Inte hota någon
*Inte spamma med kommentarer som är onödiga
*Inte göra reklam för något om ni inte frågat mig först (om ni gör det kommer det raderas omedelbart)